İletişim ve medya sektörü, küresel düzeyde değişen pazar, rekabet koşulları ve hızlı teknolojik ilerlemeler nedeni ile sürekli ve dinamik bir gelişim içindedir. Sektörde faaliyet gösteren kuruluşların rekabet gücünü artırabilmesi için teknolojik gelişmelere göre kendilerini yenilemeleri gerekmektedir. Bu durum sektörde alanında yetişmiş nitelikli eleman ihtiyacını artırmaktadır. Radyo-Televizyon Alanı Çerçeve Öğretim Programında;
- Radyo-Televizyon Programcılığı,
- Teknik Yapım-Yayın
meslekleri yer almaktadır. Araştırma ve inceleme çalışmaları sonucunda sektörde faaliyet gösteren meslekler saptanmıştır. Sektörde çalışan kişilerin görüş ve önerilerinden yola çıkılarak her meslek dalına ait anket soruları hazırlanmış, daha sonra bu anketler yurdun değişik bölgelerinde uygulanarak mesleklere özgü yeterlikler ayrı ayrı ve ayrıntılı olarak çıkarılmıştır. Mesleklere ilişkin olarak saptanan bu yeterlikler, hazırlanacak olan öğretim programları ve modüllerin temel dayanağını ve içeriğini oluşturmuştur. Öğretim programlarının ve modüllerin hazırlanmasının her aşamasında, iş yaşamının iş gücüne dönük gereksinimlerinin tüm yönleriyle dikkate alınması amacıyla sektörel kuruluşlarla karşılıklı görüş alışverişi ve iş birliği gerçekleştirilmiştir. Program geliştirme sürecinde üniversitelerden uzmanlar ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği yapılmıştır. Sektör taraması ve mesleki yeterliklerin belirlenmesi sırasında, dört büyük ilde sektörün tüm iş kollarında anket uygulanmıştır. Anketler sonucunda Türkiye genelinde medya sektörünün ihtiyaçları ve programdan beklentileri tespit edilmiştir. Bu ihtiyaçlar program çalışmalarının temelini oluşturmuştur. Program geliştirme sürecinin her aşamasında, kamusal ve ticari yayıncılık yapan ulusal, bölgesel ve yerel radyolar, televizyonlar, yapım şirketleri, reklâm ajansları ile iş birliği yapılmıştır. Bu kuruluşların eğitim sorumluları ve çeşitli meslek elemanları ile iletişim kurularak sektör beklentileri programa yansıtılmıştır. Meslek elemanlarının sahip olması gereken ulusal ve uluslararası standartlar çeşitli araştırmalar sonucunda tespit edilerek program çalışmalarına aktarılmıştır. Bu doğrultuda Radyo-Televizyon ve altında yer alan mesleklerde uluslararası ve ulusal düzeyde standartlara uygun, her yaşta ve düzeyde bireye eğitim olanağı sağlayan programları hazırlamak hedeflenmiştir.
ÖĞRETİM PROGRAMI İLE İLGİLİ GENEL AÇIKLAMALAR
SEKTÖR
|
İLETİŞİM-MEDYA
|
ALAN
|
RADYO-TELEVİZYON
|
ALANIN TANIMI
|
Radyo-Televizyon alanı altında yer alan dalların yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
|
ALANIN AMACI
|
Radyo-Televizyon alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
|
DAL PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI
|
1. GRAFİK-ANİMASYON Tanımı: Grafik animasyoncunun sahip olması gereken, bir proje çerçevesinde, sanal ve gerçek nesnelerin tasarımını yapma, tasarımları üç boyutlu olarak canlandırılma ve canlandırmayı izlenebilir gösteri olarak hazırlama yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.Amacı: Grafik-animasyon mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır. 2. RADYO-TELEVİZYON PROGRAMCILIĞI Tanımı: Radyo-Televizyon programcısının sahip olması gereken, kuruluşlar ve yapım şirketlerinde program yapım öncesi, çekim aşaması ve çekim sonrasında içerik ve idari işleri yürütme, temel düzeyde teknik cihazları kullanma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Yapım-yayın elemanlığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır. 3. KAMERAMANLIK Tanımı: Kameramanın sahip olması gereken, araç-gereçleri kullanarak stüdyo, çekim platosu ve çekim yapılabilecek her yerde ekip çalışması içerisinde görüntüleri kamera ile kaydetme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Kameramanlık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
|
|
4. TEKNİK YAPIM YAYIN Tanımı: Teknik yapım, yayın elemanının sahip olması gereken, radyo-televizyon ve prodüksiyon kuruluşları ile organizasyonlarda kurgu yapma, ses ve ışık cihazlarını kullanma, yönetmenin talimatlarına göre teknik işleri yürütme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Teknik yapım, yayın elemanının yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
|
GİRİŞ KOŞULLARI
|
Öğrencilerin sağlık durumu, Radyo-Televizyon alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.
|
İSTİHDAM ALANLARI
|
Radyo-Televizyon alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; 1. Televizyon kuruluşlarında, 2. Radyo kuruluşlarında, 3. Prodüksiyon şirketlerinde, 4. Haber ajanslarında, 5. Reklâm ajanslarında, 6. Turizm/eğlence alanlarında vb. yerlerde çalışabilirler.
|
EĞİTİM-ÖĞRETİM ORTAMLARI VE DONANIMLARI
|
1. Program, mesleki ve teknik eğitim alanında diplomaya götüren ortaöğretim kurumları ile belge ve sertifika programlarının uygulandığı her tür ve derecedeki örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitim-öğretim kurumlarında uygulanmaktadır. 2. Programın uygulanabilmesi için Radyo-Televizyon alanı standart donanımları, mesleklerin gerektirdiği ekipman ve stüdyo ortamı sağlanmalıdır.
|
EĞİTİMCİLER
|
1. Programın uygulanmasında Radyo-Televizyon alanında eğitim almış ve tercihen sektör deneyimi olan alan öğretmenleri görev almalıdır. 2. Programın uygulanmasında gerektiğinde Radyo- Televizyon alanında sektör deneyimi olan usta öğretici, teknisyen ve meslek elemanlarından yararlanılabilir.
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği'ne göre çeşitli ölçme araçları kullanılarak öğrencilerin değerlendirilmesi esastır. Buna göre; 1. Dersin altındaki modüllerin işlenişi sırasında kazandığı (bilgi, beceri ve tavırlar) yeterlikler, 2. Okulda, işletmede ve kendi kendilerine yaptıkları tüm öğrenim faaliyetleri değerlendirilerek öğrencilerin dersteki başarısı belirlenir.
|
YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER
|
Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlanır. 1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir. 2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, Radyo- Televizyon alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yüksek öğrenim kurumlarını tercih edebilir.
|
BELGELENDİRME
|
1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir. 2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir. 3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir. 4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.
|
EĞİTİM SÜRESİ
|
1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır. 2. Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Radyo-Televizyon alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.
|
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
Modüler öğretime yönelik ağırlıklı olarak bireysel öğrenmeyi destekleyici yöntem ve teknikler uygulanır. 1. Öğretmenler öğrencilere rehberlik eder. 2. Öğrenciler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir. 3. Öğrencilerin aktif olması sağlanır. 4. Öğrenciler araştırmaya yönlendirilir. 5. Öğrenciler kendi kendilerini değerlendirebilir. 6. Öğrencilere yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır.
|
İŞ BİRLİĞİ YAPILACAK KURUM VE KURULUŞLAR
|
Öğrenciler, programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri, istihdam olanakları ve planlama konularında, çevredeki üniversiteler, sivil toplum örgütleri, medya kuruluşları, prodüksiyon şirketleri, reklam ajansları ve meslek elemanları ile iş birliği yapılarak yönlendirilir.
|
ÖĞRENCİ KAZANIMLARI
|
Programın sonunda seçtiği dala yönelik olarak öğrenci; 1. Tüm alanlardaki ortak temel, bilgi ve becerileri kazanabilecektir. 2. Radyo-Televizyon alanının temel yeterliklerine sahip olabilecektir. 3. Dalın gerektirdiği işleri yapabilecektir. 4. Dalın gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanabilecektir.
|
EĞİTİM-ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
|
Radyo-Televizyon alanı haftalık ders çizelgesinde yer alan dersler ve bu derslerin altındaki modüllerin içeriğindeki eğitim-öğretim uygulamaları yapılır.
|
|